Sizaire-Naudin is één van de minder bekende franse merken, maar daarom niet minder interessant. Opgericht in 1905 waren de auto's de producten van Maurice Sizaire (ontwerper) en Louis Naudin. Het was een typische franse lichte sportwagen, voorzien van een 1-cilinder motor en de wagens hadden een zeer opvallende, technisch geavanceerde onafhankelijke voorwielophanging. Het merk werd snel populair en de auto's waren zo goed dat ze de wedstrijden om de Coupe de l'Auto wonnen in 1906, 1907 en 1908. Tot ongeveer 1913 bleven de auto's min of meer in die oorspronkelijke vorm, daarna ontwikkelden de auto's zich naar volwaardige, conventionele gezinsauto's. Na de eerste wereldoorlog werd nog een aantal jaren auto's gebouwd met de bekende 4 cilinder motoren van Ballot in het vooronder, maar na 1921 was er ook voor dit interessante franse merk geen ruimte meer.... De auto op de foto is één van de weinige overgebleven exemplaren van dit merk, heeft een 1 cilinder motor van 120 x 140 mm, 1.584 cc, is gebouwd in 1909 en levert een vermogen van 12 PK. Topsnelheid was 75 km/uur en heeft 3 versnellingen vooruit en 1 achteruit. De auto is eigendom van de Australiër Geoff Chennels. Hij wil heel erg graag in contact komen met mensen die ook een Sizaire-Naudin hebben of wat voor informatie dan ook hebben over dit merk. Geoff kan geschreven worden op zijn huisadres:
8 Kitchener Avenue, Dulwich, 5065 South Australia, of ge-e-mailed op:
chennels@senet.com.au. U krijgt gegarandeerd antwoord!!
|
Sizaire-Naudin is one of of the lesser known french makes, but it is by no means of less interest! Founded in 1905 the cars were built by Maurice Sizaire (designer) and Louis Naudin, who built them. It was a typical french light sports car, equipped with a single cylinder engine and the cars had a very sophisticated, independent front suspension. The make quickly became popular and the cars were so good that they won the Coupe de l'Auto races in 1906, 1907 and 1908. Until about 1913 the cars continued to be built in this guise, after which they developed into conventional modern family cars. After World War I car production was resumed and family cars with the well known 4 cilinder Ballot engines were built. But after 1921 there was no room anymore for this illustrious make.... The car in the picture is one of the very few surviving examples of this make. It is a 1909 model equipped with a single cilinder engine of 120 x 140 mm, being 1,584 cc. It delivers 12 HP and it is capable of 75 km/hour. Three forward speeds and 1 reverse, also of very interesting construction. This car is in the ownership of Geoff Chennels who would love to get in touch with other Sizaire-Naudin owners anywhere in the world, or with other enthousiasts for this make. Letters can be written to Geoff at his home address:
8 Kitchener Avenue, Dulwich, 5065 South Australia or e-mails can be sent to:
chennels@senet.com.au. Replies guaranteed!!
|