C.H. Metz kwam in 1893 naar Waltham, Massachusetts. Daar ging hij werken voor de Waltham Company, die vanaf het begin van de eeuw auto's ging bouwen onder de naam Waltham en Orient Buckboard cars. De firma raakte in financiële moeilijkheden en in 1909 kocht Metz de hele fabriek met schulden en alles op. Hij ontwikkelde het "Metz-plan": het publiek kon een auto als bouwpakket kopen en elke auto bestond uit 14 van die pakketten. Als men één pakket had afgebouwd, kon men het volgende bestellen. Voordelen van deze methode waren dat de auto goedkoop bleef, men kende de auto goed en de betaling kon gespreid worden over een langere periode. Dit plan legde de firma geen windeieren en na twee jaar had Metz de schulden afbetaald. De auto die in deze pakketvorm te koop was was van het roadster type, een in die tijd populaire Amerikaanse carrosserie vorm en was voorzien van een twee cilinder luchtgekoelde motor. In april 1911 kwam er een nieuw model op de markt. Deze auto was niet meer in pakket vorm leverbaar en had een vier cilinder motor van 2,9 liter, goed voor 22,5 PK. De motor had een zeer sterke gelijkenis met de Ford motor uit die tijd. Voor het ontwerpen van de Metz motor, die overigens volledig in eigen fabriek werd gebouwd, werd een ontwerper van Ford aangetrokken. Het meest opvallende van de auto was de aandrijving. Die geschiedde door middel van frictie. Er liep een groot vlak wiel in het verlengde van de krukas. Haaks daarop kon een met rubber be- kleed wiel tegen dat eerste wiel aangeperst worden. Het met rubber beklede wiel dreef met kettingen de beide achterwielen aan. Er kwam dus geen versnellingsbak aan te pas, maar er waren wel 8 verschillende verzetten mogelijk. Na 1917 liep de belangstelling in de VS voor deze lichte autootjes terug en Metz probeerde met een grotere, 6 cilinder auto met conventionele aandrijving het verloren markt aandeel te heroveren. Het publiek accepteerde echter geen grote auto van dit merk en in 1922 viel het doek voor het merk Metz, dat eens het grootste amerikaanse merk was dat ten oosten van Detroit werd gebouwd. De auto op de foto is één van de vier Metz auto's in Nederlands bezit (voor zover bekend) uit 1913 en de eigenaar wil graag in contact treden met mede Metz eigenaren of belangstellenden waar ook ter wereld om kennis uit te wisselen en eventueel onderdelen. Berichten kunnen in het gastenboek achter gelaten worden of rechtstreeks op het e-mail adres van de eigenaar:
Peter.Slootweg@icu.nl. U krijgt gegarandeerd antwoord!
|
C.H. Metz came to Waltham, Mass. in 1893. He started working for the Waltham company, who in the beginning of this century started car manufacture under the names Waltham and Orient Buckboard cars. The company ran into financial difficulties and in 1909 mr. Metz bought the company including all debts. He developed his famous Metz plan: the public could buy 14 separate packages to build their own car! Advantages: the cars remained very cheap, one knew the car inside out once it was finished and payment could be spread over a larger period of time. The formula was very successful and after two years all debts were paid off. The car that could be bought this way had a roadster body and was equipped with a two cilinder air cooled engine. By april 1911 a new model was introduced. It was no longer available in "home assembly" form and it had a four cilinder 2.9 litre engine developing 22.5 HP.
This engine was, although it was completely built in their own foundry, very similar to the Ford engine of the time, having the same bore x stroke of 3 3/4 x 4 inch. The engine was designed by a former Ford engineer... An important technical feature was its friction drive transmission and double chain drive. After 1917 the public's interest in such cars faded and Metz tried to make up for its declining sales figures by introducing the Master Six: a six cilinder car with conventional transmission. This model was not a success and in 1922 this interesting company that was once the largest automobile manufacturer in the US east of Detroit was taken over again by the Waltham Manufacturing Company. the car in the picture is a pretty 1913 model (one of only 4 known survivors in the Netherlands) and its owner would very much like to get in touch with other Metz owners and enthousiasts anywhere in the world to share knowledge and maybe even spare parts. You can leave your messages in the guest book or please send an e-mail directly to the owner:
Peter.Slootweg@icu.nl. Reply guaranteed!!
|