Er is ooit een tweede merk Peugeot geweest. Toen het grote Peugeot rond 1905 de Bébé als model liet vallen, zag de zoon (Robert) van de broer (Eugène) van Armand Peugeot zijn kans schoon. Hij zette in 1906 in een oude fabriek van het grote Peugeot in Beaulieu-Valentigney het merk Lion-Peugeot op poten. Hij specialiseerde zich in kleine voiturettes met 1 cilinder motoren. Ook Lion-Peugeot ging racen en niet zonder succes, want in 1909 wonnen ze de Coupe des Voi- turettes. Door de vreemde reglementen van de sport kwamen er enkele bizarre kleine raceauto’s, waarvan de VX5 de opvallendste was: een V2 motor met afmetingen van 80 x 280 mm, die 95 PK ontwikkelde. Toch greep men naast de overwinning in 1910. Rond die tijd vond het grote Peugeot het welletjes en ze nam Lion-Peugeot over. De auto’s bleven evenwel tot ongeveer 1915 in pro- ductie. Het model op de foto is een type VC1 uit 1909, voorzien van een 1 cilinder motor van 1.045 cc (110 x 110 mm), goed voor 9 PK, collectie Mulhouse.
|
There once was a second successful Peugeot company. When the Peugeot we know (founded by Armand Peugeot) dropped the Bébé model around 1905, the son (Robert) of the brother (Eugène) of Armand Peugeot, founded the Lion-Peugeot company in 1906. He used the former Peugeot factory in Beaulieu-Valentigney. He specialized in 1 cilinder engined voiturettes. Lion-Peugeot too knew the importance of racing and in 1909 they won the Coupe des Voiturettes race. Due to some strange rules, some weird machines saw the light of day, the most bizarre of which was the VX5. It was equipped with a V2 engine, dimensions were 80 x 280 mm, developing 95 HP. Yet, they did not manage to win the 1910 event. Around that time, the big Peugeot found it time to take over Lion-Peugeot, and so they did. Lion-Peugeot cars were made upto 1915. The car in the picture is a 1909 model VC1, built in 1909, equipped with a 1 cylinder engine of 1,045 cc (110 x 110 mm) developing 9 HP, collection Mulhouse.
|