Edwardian Cars

stutz1 Prior Home Next
Veteran Cars:

Edwardian Cars:

Between Wars:

Harry Clayton Stutz bouwde in 1897 (hij was toen 21) in zijn achtertuin een auto met 1 cilinder motor. Tussen 1897 en 1910 had hij allerlei baantjes tot hij in 1910 met een partner de Stutz Auto Parts Company oprichtte. Alleen auto onderdelen vond Stutz na verloop van tijd echter niet voldoende. Onder de fabrikantennaam The Ideal Motor Car Co., gevestigd in Indianapolis, bouwde Stutz van 1911 tot 1913 een aantal sportieve auto’s, die hij wilde laten racen tegen andere auto’s. Vanaf 1913 heette de fabrikant de Stutz Motor Car Co. of America, en bestond tot 1935. Hun bekendste product, de Stutz Bearcat ("the car that made good in a day"), werd gebouwd vanaf 1913. De auto (op de foto een exemplaar van 1914) had een 4 cilinder motor van 5,8 liter inhoud en leverde een vermogen van 60 PK bij 1.500 tpm. Er was altijd veel rivaliteit tussen de fans van de Stutz Bearcat en de fans van de Mercer Raceabout (zie elders in de fotogalerij). Beide groepen beweerden in de eerste echte Amerikaanse sportwagen te rijden. De Mercer chauffeurs riepen: "You have to be nuts to drive a Stutz", en de Stutz piloten antwoordden dan steevast met: "There never was a worser car than a Mercer". Tegenwoordig doet niet meer terzake wie de eerste was. Beide auto’s zijn uiterst begerenswaardig en ongeveer even zeldzaam. Harry Clayton Stutz built his first car in his back yard in 1897 (he was 21 years old) with a single cylinder engine. Between 1897 and 1910 he had all sorts of jobs until he founded in 1910 the Stutz Auto Parts Co. with a partner. After a while, producing merely car parts did not suffice anymore. Under the name The Ideal Motor Car Co., Indianapolis, Stutz built a number of sporting cars and he wished to race them against other cars. From 1913 onwards the company was named The Stutz Motor Car Co. of America, and existed until 1935. Their best-known product, the Stutz Bearcat ("the car that made good in a day"), saw the light of day in 1913. The car (in the picture a 1914 model) was equipped with a 4 cylinder engine of 5.8 litre capacity and delivered 60 HP at 1,500 rpm. There was always much competition between Stutz Bearcat drivers and Mercer Raceabout (see elsewhere in the picture gallery) drivers. Both groups said they drove the first real American sportscar. Whenever they met the Mercer drivers would shout "You have to be nuts to drive a Stutz". The Stutz drivers usually replied: "There was never a worser car than a Mercer". Anyway, it does not matter who really was the first. Both cars are ultimately desirable and about as rare.


Ilsjaro logo
© 1998/1999 Ilsjaro Co.