Veteran Cars

dufaux1 Prior Home Next
Veteran Cars:

Edwardian Cars:

Between Wars:

Het automerk van de broers Charles en Frédéric Dufaux, gevestigd in Genève, was geen lang leven beschoren. Dufaux bestond van 1904 tot 1907.

De eerste auto, een 8 cilinder in lijn race-wagen (de auto op de foto, collectie museum Mulhouse) had een inhoud van 12.761 cc en was goed voor 90 PK bij 1.200 toeren per minuut. Hij werd ingeschreven voor de Gordon Bennett race van 1904, maar was geen succes.
In 1905 kwamen de broers Dufaux terug met een bijna gelijke racewagen, maar nu met 80 PK, maar het werd wederom geen succes. Beide keren haalden ze de finish niet.
Ook nog in 1905 bouwden ze de waarschijnlijk allergrootste racewagen van voor 1914, met een 4 cilinder motor van 150 PK, b x s 225 x 166 mm, totale inhoud 26.401 cc. Dat is ongeveer even veel als 17 moderne Astra's! Totale waanzin!

Naast deze racemonsters bouwden ze ook personenauto's, de meesten ook met imposante vermogens voor die tijd van 80-100 PK.

Het laatste wapenfeit van de fabriek kwam in 1907, toen ze een 8 cilinder wagen inschreven voor de Grand Prix de l'ACF bij Dieppe. Hij hield het maar 6 ronden vol (van de 10).

Er overleeft nog een Dufaux auto, namelijk de racewagen voor de Gordon Bennett race van 1905, die te bewonderen valt in een museum in Luzern.
The brothers Charles and Frédéric Dufaux founded their car factory in 1904 in Geneva, but it was not to live a prosperous life.

Their first car, a racing car with a straight 8 engine (the car in the picture, collection Mulhouse) with a capacity of 12,761 cc delivering 90 HP at 1,200 rpm, was entered for the 1904 Gordon Bennett race. It was not a success.
In 1905 the brothers returned with a new car, also a straight 8, but now with 80 HP. Again, it failed. On both occasions the cars did not finish.
Also in 1905 they built the probably largest racing car of the pre-1914 era. It had a 4 cilinder engine, b x s 225 x 225 mm, total capacity a staggering 26,401 cc, delivering 150 HP. About as much as 17 modern Astra's! Total madness!

They also built "normal" cars, most of them equipped with engines delivering 80-100 HP.

The last time we heard of them was when they entered an 8 cilinder car for the 1907 Grand Prix de l'ACF at the Dieppe cicuit. It lasted only 6 complete laps (out of 10). The company closed down that same year.

There is one other surviving Dufaux car, the 1905 Gordon Bennett car, residing in the collection of the Luzern museum.


Ilsjaro logo
© 1998/1999 Ilsjaro Co.