Edwardian Cars

charron1 Prior Home Next
Veteran Cars:

Edwardian Cars:

Between Wars:

Fernand Charron kwam via een achterdeur de autowereld in. Hij was een begenadigd wielrenner en had vele titels op zijn naam. De fietsen waar hij op reed waren van het merk Albert Clément en daardoor raakte hij in de autowereld bekend. Dat hij ook met de auto snel was, bewees hij door het winnen van de races Marseille-Nice in 1898 op Panhard; Parijs-Amsterdam-Parijs in 1898 op Panhard en hij won de eerste Gordon Bennett wedstrijd in 1900 voor Frankrijk ook op Panhard. Na Parijs-Berlijn (1901) stopte hij met racen. Samen met zijn wielrenvrienden Girardot en Voigt, die toevallig ook beiden voor Panhard raceten richtte hij in 1901 het merk C.G.V. op. Onder die naam bouwden ze racewagens die sterk op de toenmalige Panhards leken. Girardot reed zonder succes een 9,9 liter racewagen in de Gordon Bennett race van 1902 en in 1903 bouwde C.G.V. één van de eerste 8 cilinder in lijn motoren ter wereld. Nadat Girardot in de kwalificatiewedstrijden voor de Gordon Bennett race van 1905 een wagen met dubbele radiator total loss reed, stopte de firma met racen. In 1906 werd de firma een Britse onderneming en Girardot verliet het bedrijf. Vanaf 1907 werden de auto’s onder de naam Charron gebouwd. De auto op de foto dateert van 1914 en heeft een 4 cilinder motor van 2,4 liter, goed voor 15 PK. Charron zelf verliet de firma in 1912 om in Courbevoie de Alda auto te gaan bouwen. Het merk Charron bestond tot 1930. Fernand Charron made his way to the automobile world in an uncommom way. He was a very talented cycle racer and he won many titles. He rode Albert Clément bicycles and that introduced him to the motoring world. He proved he could be fast on cars, too, by winning the Marseille-Nice race in 1898 on Panhard, Paris-Amsterdam-Paris in 1898 on Panhard and he won the first Gordon Bennett race in 1900 for France also on a Panhard. After Paris-Berlin (1901) he left racing. Together with his cycle-friends Girardot and Voigt, who both raced for Panhard as well, he founded the C.G.V. make in 1901. Under that name they built racing cars which strongly resembling the Panhard racers of that time. Girardot drove without success a 9.9 litre racecar in the 1902 Gordon Bennett race and in 1903 C.G.V. built one of the world’s first straight 8 cilinder engines. After Girardot wrecked a car in the eliminating trials for the 1905 Gordon Bennett race, C.G.V. abandoned racing. In 1906 C.G.V. became a British company and Girardot left. From 1907 onwards the cars were sold as Charrons. The car in the picture was built in 1914 and has a 4 cilinder engine of 2.4 litre capacity, developing 15 HP. Charron left the company in 1912 to build the Alda car in Courbevoie. The Charron make existed until 1930.


Ilsjaro logo
© 1998/1999 Ilsjaro Co.